Thursday, November 4, 2010

Kemahiran Asas Sofbol 3: Larian Bes

Sofbol adalah satu permainan yang pantas dan merupakan pertandingan di antara kederasan berlari dan kelajuan pihak pemadang membaling.  Oleh sebab itu, tindakan dan gerakan semasa melakukan larian bes hendaklah pantas dan tepat.
1. Selepas melakukan pukulan, pemukul perlulah dengan pantas berlari ke bes pertama, kedua, ketiga dan plet rumah mengikut urutan dengan memijak setiap bes yang dilaluinya, selagi ia tidak dipaksa berhenti di salah satu bes atau plet rumah atau dimatikan atau disentuh (tagging).
2.  Pelari boleh terlajak dari bes pertama setelah memijaknya tetapi hendaklah terus berlari ke hadapan atau membelok ke kanan.  Jika pelari membelok ke arah kiri (ke arah bes kedua), ia dianggap sebagai melakukan cubaan untuk maju atau meneruskan larian ke bes kedua.  Pelari boleh disentuh (tag) oleh pemadang.
3.  Pelari di bes pertama, kedua dan ketiga boleh mara ke hadapan selepas balingan dilakukan (picth) iaitu sebaik sahaja boleh dikeluarkan daripada tangan pembaling (picther) dengan kemungkinan disentuh mati (tag).
4.  Semasa melakukan larian, pelari hendaklah menggunakan lorong tapak yang luasnya tiga kaki melainkan jika ia hendak mengelak dari bertembung dengan pemadang.
5.  Pelari yang tidak dipaksa berlari boleh berlari semula ke bes asalnya (bes sebelum ia melakukan larian) jika ia ragu-ragu untuk sampai ke bes hadapan.
6.  Pelari boleh mengelunsur (sliding) yang dibenarkan untuk sampai ke bes hadapan dan plet rumah atau kembali ke bes asalnya.
7.  Pelari yang sampai ke plet rumah diberi satu larian penuh (run) untuk pasukannya .  Penukaran giliran memukul untuk pasukan hanya boleh dibuat selepas tiga pemain Berjaya dimatikan.
8.  Satu ‘inning’ dikira apabila kedua-dua pasukan telah melakukan satu giliran memukul.
9.  Satu perlawanan akan ditamatkan selepas tujuh inning atau mengikut masa yang ditetapkan (biasanya 1 jam 20 minit).  Peraturan ini tertakluk kepada peraturan kejohanan pihak penganjur.

No comments:

Post a Comment